středa 30. ledna 2019

That's so OCD!

"Musím mít pastelky srovnaný podle barev! To je tak OCD!"
"Prosím tě, narovnej si tu kravatu, máš ji trošku nakřivo a mě to irituje. Jsem totiž OCD, víš?"
"Mám CDO. To je jako OCD, akorát ta písmenka jsou srovnaná podle abecedy, protože moje OCD to jinak netoleruje."
"Začnu si asi doma pořádat skupinový terapie pro lidi s OCD. Já to teda nemám, ale říkám si, že někdo z těch lidí to určitě nevydrží a uklidí mi obývák."


Dnešní článek nebude tak úplně o mém životě. Ale vlastně trošku bude. Už dlouho mám v plánu napsat o věci, která mě opravdu hodně vytáčí (a naštěstí v tom nejsem sama) - o obsedantně kompulzivní poruše a o tom, jak bývá prezentovaná na internetu. A v neposlední řadě o tom, jaké to je, když s ní opravdu žijete, a jak moc se každodenní realita liší od výše uvedených internetových srandiček, které jsem si bohužel nevymyslela, ale skutečně našla poté, co jsem do vyhledávače zadala frázi "That's so OCD".


Co je OCD?

Ve veřejném povědomí bývá obsedantně kompulzivní porucha prezentovaná jako "ta uklízecí nemoc" nebo tak nějak podobně. Ve skutečnosti se jedná o mnohem komplexnější záležitost, jako ostatně v případě všech psychických onemocnění, z nichž si společnost dělá srandu nebo které si romantizuje.
OCD bývá zařazována mezi psychické poruchy chování, protože je to právě chování, co ovlivňuje. Dva nejdůležitější pojmy spojené s touto poruchou jsou obsese a kompulze. Obsese je vtíravá nepříjemná myšlenka, které se nejde zbavit, jakkoliv je nesmyslná či iracionální. Kompulze je mechanismus, jehož pomocí si osoba s OCD ulevuje od obsese.
Obsese i kompulze jsou velice široký pojem a existuje jich mnoho druhů a typů, a samozřejmě se obojí může u každého projevovat v jiném rozsahu. Obsese se mohou týkat čistoty a strachu z nemoci, samozřejmě, ale často nabývají jiných podob a rozměrů; mohou to být nepříjemné vzpomínky, netaktní otázky, které vás napadají, ale víte, že je nemůžete položit, nebo třeba nesmyslný strach z toho, že se neovládnete a vběhnete do cesty jedoucímu autu (i když předpokládáte, že to neuděláte). Mezi ty nejnepříjemnější druhy obsesí patří vtíravé násilné či sexuální myšlenky. Ani kompulze nemají jednu ustálenou podobu a kromě těch uklízecích, rovnacích či kontrolovacích mohou vypadat jako podivné rituály nebo nutkání. Za zmínku stojí taky kompulze interní, tedy odehrávající se stejně jako obsese pouze v hlavě. Často se zapomíná na to, že existuje taky verze obsedantně kompulzivní poruchy zcela bez kompulzí, a ta se nazývá pure-O a ačkoliv to tak může znít, nežije se s ní o nic snáz než s "celou" OCD.
Obsese a kompulze se nejlépe vysvětlují pomocí tzv. OCD cyklu, který se skládá ze čtyř bodů. Nejdříve přichází obsese, tedy myšlenka, která člověka pronásleduje, kamkoliv jde a cokoliv dělá. Obsese vyvolává stavy úzkosti, nejen psychické, ale i fyzické, a tyto stavy dovedou osobu s OCD až do stavu, kdy si nemůže pomoct a vykoná kompulzi. Kompulze přinese pocit úlevy, ale bohužel jen dočasný, a dříve nebo později přijde další obsesivní myšlenka a cyklus se opakuje. Člověk, který si tímto kruhem už prošel víckrát, ví, jak to chodí, a ví, že jakmile vykoná kompulzi, může očekávat další nepříjemnou myšlenku, ale úzkostné stavy jsou prostě silnější než toto vědomí, a tak je mnohdy téměř nemožné OCD cyklus prolomit. A tak ve zkratce funguje obsedantně kompulzivní porucha. Doufám, že moje vysvětlování dává aspoň trochu smysl.


Výsledek obrázku pro ocd cycle
 OCD cyklus. Zdroj: Your Mind Matters. Understanding Obsessive Compulsive Disorder (OCD).


Kde je problém?

Ano, OCD se může projevovat tak, že prostě musíte mít srovnané tužky. Nebo sešity srovnané v zákrytu s rohem stolu. Nebo chorobným nutkáním neustále si mýt ruce. To jsou jisté projevy jistých druhů kompulzí, jež se u osoby trpící obsedantně kompulzivní poruchou projevit můžou, ale nemusí. To, co tyhle virální vtipy neberou v potaz, je fakt, že tohle všechno prostě není žádná sranda, ať už se OCD projevuje sebesměšněji či sebeiracionálněji. Pacient s uklízecí kompulzí ví, že ty sešity nemusí být srovnané podle velikosti, ale nemůže si pomoct. V hlavě mu pořád naskakuje třeba - Srovnej ty sešity, nebo ti dneska auto přejede psa. A tak jde a sešity srovná, a na chvilku se mu uleví, jenže pak přijde něco dalšího a tahle šílená, iracionální, nevyvratitelná obsese je tu zase, tentokrát třeba při pohledu na neumytou lžičku.
A můžete si říkat, že je to hloupost, kolikrát chcete. Můžete být třeba vysokoškolský profesor, bez sebemenší tendence k jakékoliv pověrčivosti, ale obsesi si nevyvrátíte, tedy alespoň ne hned a snadno (to záleží na individuálním případu). Lidi, jimž se tohle v hlavě neděje, vidí jen ten vnější projev, a neumí si představit, co je za tím. To neříkám nijak ve zlém. Dokud něco sami nezažijeme, jen těžko se dovedeme vcítit do toho, jaké to doopravdy je, zvlášť když se jedná o takovýhle abstraktní problém v cizí hlavě. Ale i když člověk něčemu nerozumí, může to respektovat, a zrovna v tomhle případě by opravdu stálo za to uvědomit si, že vtipy o OCD nejsou vlastně vůbec vtipné. Odráží se v nich buď nevědomost nebo naprostá necitelnost k cizímu utrpení. A upřímně, není na tom nic k smíchu. To je jako kdybych se smála větě "Dneska je mi zase na nic, protože mám depresi."

Myšlenky jsou jako mraky

Po tom všem, co jsem tady napsala, je pro mě nemožné se od tématu distancovat, a tvrdit, že se mě to netýká a článek píšu jen proto, že chci přivzdělat své čtenáře a objasnit jim pravou podstatu OCD vtipů, na které už možná někdy narazili. Ale neměla jsem v plánu dělat tu z toho hlubokou osobní zpověď, a tak dodám už jen to, že s obsedantně kompulzivní poruchou se dá žít, a dá se s ní bojovat, a dokonce se nad ní dá i vyhrát. Možná ne úplně, ale aspoň trochu, a i to trochu je velký krok a důležitý odrazový můstek k tomu, aby to jednou bylo úplně.
Stejně jako u většiny ostatních psychických poruch, i zkušenosti s OCD jsou každá jiná, a všechny je shrnout nedovede ani rozsáhlá vědecká publikace, natož jeden krátký článek. Někdo si pomůže sám, někomu od nepříjemných myšlenek pomůže kognitivně-behaviorální terapie, případně medikace; někomu se obsese podaří vypozorovat a řešit už v začátcích, jiným trvá dlouho, než si svůj problém uvědomí a přiznají. Nemám žádnou zaručenou metodu na to, jak prolomit cyklus obsesí a kompulzí a nikdy už do něj nespadnout. Myslím, že takovou metodu nemá vlastně nikdo. Mně osobně pomohlo představovat si obsesivní myšlenky jako mraky. Tuhle myšlenku jsem loni v zimě, když mi bylo nejhůř, odposlouchala v jednom videu a změnila mi život. (Video jsem se pak mnohokrát snažila znova dohledat, ale nepovedlo se mi to.)
Ne každý se ale dovede sám zachránit a v krajních případech může OCD vypadat i tak, jak je zdokumentována v tomto filmu, bohužel. Zde se jedná o obsesivní katastrofické představy a kompulzivní potřebu, aby bylo všechno symetricky srovnané, což je projev, který bývá nejčastěji terčem rádoby vtipných narážek. Taky můžete vidět, jak moc je to k smíchu (vůbec není).

Na závěr bych chtěla říct jednu důležitou věc. Je v pořádku nebýt v pořádku. V dnešní době se často setkávám s tlakem na to, aby lidi byli pozitivní. Hlavně pozitivní, usměvaví a optimističtí. Jakmile nejste, měli byste se sebou jako pěkně rychle něco dělat, protože to šíříte mezi ostatní a nikdo není zvědavej na váš otrávenej obličej. Jestli se co nejdřív zas nepřehodíte do usměvavého módu, jste loseři. A mě tohle pěkně štve, protože je důležité si uvědomit, že takhle to na světě nechodí, a že aby vám mohlo být dobře, musí vám být chvíli špatně, a někdy je to delší chvíle, a za tu špatnou chvíli by nikdo neměl být nucen se stydět. Ať už je to způsobeno psychickou poruchou nebo třeba jen tím, že se vám ráno pták vykálel na botu. (Ne že bych tyto dvě situace stavěla na stejnou příčku, chci spíš říct, že člověk má právo být špatně naladěn kvůli věcem závažným i kvůli těm nezávažným.)

V dnešní době je to pro člověka s psychickým onemocněním o hodně snazší než dřív, vzhledem k dostupné péči a všeobecné základní informovanosti společnosti. Přesto mám pocit, že ještě pořád to není zcela detabuizované téma. Setkala jsem se s všelijakými názory, například těmi házející všechny psychické problémy do jednoho pytle s nápisem lenost, což je pěkná hloupost.
V posledních letech jsem narazila na příspěvky (nebo dokonce i trička a hrnečky) dost nevybíravým způsobem zlehčující všechna možná mentální onemocnění - poruchy příjmu potravy, deprese, bipolárně afektivní poruchu, panické ataky, v neposlední řadě obsedantně kompulzivní poruchu.
Článek, který jste si právě přečetli, si kladl za cíl alespoň trochu přiblížit čtenářům právě OCD, protože dle mého názoru je to jedna z nejméně chápaných poruch chování, a mě pokaždé vytočí, když s někým načnu tohle téma, a on mi na to řekne - "Jo takže to jako furt uklízíš, jo? To se s tebou musí skvěle bydlet."

Bydlí se se mnou dost hrozně, protože do noci svítím a sepisuji články pro Čaj z automatu, a přesto nejsem schopná napsat víc než dva za měsíc, protože se snažím, aby to mělo aspoň nějakou strukturu a abych to mohla s klidným svědomím vypustit do světa. Tak zcela mimo téma mě napadá, jak dlouho tak průměrný autor pracuje na článku? Nikdy jsem se o to moc nezajímala, napadlo mě to až teď. Zkouškové je skoro za mnou a během volna před začátkem semestru bych možná mohla dát dohromady zase něco odlehčeného, třeba článek s kočičíma fotkama.
Navzdory nepříliš veselému tématu dnešního článku přeji úspěšné zkouškové nebo konec pololetí, nebo co se to teď děje na normálních školách. A hezkou plesovou sezónu. Pokud nosíte lodičky, nezabijte se v nich.

3 komentáře:

  1. Tohle je vážně pěkný a potřebný článek! :) Zrovna včera jsem se o tom bavila s kamarádkou a přesto že ani jedna z nás podobnou poruchou netrpíme (a jsme za to vděčné), podobných zlehčujících a romantizujících tendencí jsme si taky všimly.
    Nejvíc mě na tom ovšem mrzí vědomí, že ještě před několika lety jsem myslím nějakou takovou větu nerozvážně taky vypustila z pusy (a nejspíš i na blog), asi ne tolik explicitně, jak popisují ty první příklady, ale stejně. Zpětně mě to fakt mrzí, protože jsem tehdy absolutně netušila, o co jde.
    Krom některých seriálů a článků mi otevřely oči hlavně knihy, které se těmhle problémům věnují, a to ani ne nutně přímo, ale jednoduše obsahují postavy, které podobnými problémy trpí. Z toho důvodu nerada zatracuji všechny YA románky a podobné knihy, protože i když to třeba nejsou literární skvosty a ani odborné publikace na dané téma, dokážou oslovit publikum, které by se o podobné problémy jinak třeba ani nezajímalo. A to většinou takovým způsobem, že se to jemně vkrade do podvědomí a kolikrát to čtenáře trochu změní. Nicméně, samozřejmě je tu poté otázka toho, jak dobře takové knížky podobné věci jako psychické poruchy a duševní problémy zobrazují, ale myslím si, že většinou je to v mezích toho, co jde udělat (nebo jsem alespoň měla štěstí na takové knihy narazit, myslím).
    To už jsem asi trochu odbočila od tématu.
    Nejsmutnější mi asi přijdou ještě takové ty romantizující slogany, které přimějí spoustu lidí věřit, že být v depresi je cool a dělá to z člověka tajemného rozervaného umělce. Protože mám pocit, že do takových citátů a předmětů jejich autoři vkládali trochu víc myšlenek než do těch "vtipných" a nelíbí se mi představa toho, že by to někdo dělal vědomě. Ale samozřejmě zase nechci upalovat každého, kdo někdy jen tak řekne, že měl depresivní den nebo tak něco. :)
    Každopádně díky moc za tohle. :)
    A co se týče doby psaní článků, tak já jsem v tomhle hrozná, obvykle něco vyplivnu do editoru a skoro hned to jde ven (a navíc nepíšu nic důležitého), takže rozhodně nejsem správný a relevantní příklad. :D Ale dejme tomu, že pokud jsem línější nebo se fakt snažím to vyšperkovat (na což obvykle nemám trpělivost), tak třeba týden? :D Hádám, že průměrný autor na příspěvcích pracuje spíš déle.
    Měj se krásně! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Co se týče rádoby haha vtípků, mám občas pocit, že lidem, kteří mají problémy, to může pomoct. Jenže to není o tom, že jim budeme posílat memes. Myslím si, že vtípky spolu mohou dělat lidé, co si jdou blízcí. Minimálně na tohle téma. Lidé bohužel spoustu věcí zlehčují nebo popírají, dokud se neobjeví v jejich blízkém okolí.
    Jsem ti moc vděčná, že jsi napsala ten odstavec, kde říkáš, že lidé nejsou jen pozitivní a že je potřeba občas zažít i něco neveselého, aby to veselé vůbec bylo vidět. Uvědomila jsem si to, když jsem přála lidem pěkné Vánoce. Původně jsem do přání napsala, že přeji jen to nejhezčí. Pak mi ale došlo, že je to blbost a jenom to podporuje tu myšlenku, že vše musí být ideální.
    A proto si taky pořád nasazuju nějaké ideální masky. Paradoxně, když je mi mizerně, strávím nejvíc hodin před šatníkem a fintím se. Aby se to nepoznalo... Moc ti děkuji! A taky za trochu osvěty ohledně OCD.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj a moc děkuji za článek.
    Sama mám OCD se vtíravými myšlenkami, denně tomu čelím a moc to nedávám. Vtipné obrázky beru někdy jako takové uvolnění, někdy to ale vážně dává lidem nereálný pohled. Ostatně vždy, když o tom někomu říkám, tak to bere jako uklízecí mánii (ha, tu fakt nemám, no) a prý by to chtěl taky...
    Ještě jednou moc děkuji!

    OdpovědětVymazat